Board of Directors

Vebego wordt bestuurd door de Board of Directors, bestaande uit Ton Goedmakers (Chief Executive Officer) en Ronald Goedmakers (lid, daarnaast verantwoordelijk voor Impact/duurzaamheid en communicatie).

De dagelijkse leiding van Vebego ligt bij de Executive Board die wordt gevormd door de Board of Directors en vijf overige leden. Dit zijn Ferry Muller (Chief Financial Officer, inclusief risk, compliance, governance en IT), Giuseppe Santagada (chief operating officer (COO) voor Duitsland en Zwitserland), Mark van Haasteren (COO België en Nederland), Niel Cortenraad (Chief Strategy Officer en secretaris) en Peter van Montfort (Chief Human Resources Officer, inclusief leiderschap, betekenisvol werk en talentmanagement).

De Board of Directors en de Executive Board bestaan op dit moment nog steeds enkel uit mannen. Het neemt niet weg dat wij sterk geloven in het belang van diversiteit en inclusiviteit. Voor toekomstige vacatures kijkt Vebego, naast individuele eisen, ook kritisch naar de diversiteit binnen de Executive Board.

Ontwikkelingen

Ton Goedmakers is per 1 januari 2021 benoemd tot CEO van Vebego. Hij heeft deze rol overgenomen van Ronald Goedmakers die 16 jaar bestuursvoorzitter is geweest. Ronald blijft deel uitmaken van de Board of Directors. Vebego heeft bovendien per 1 januari 2021 haar Executive Board versterkt met Giuseppe Santagada en Mark van Haasteren. Hiermee is het belang van klanten, bedrijven en medewerkers sterker verankerd in de top van Vebego. Giuseppe werkt sinds 2018 bij Vebego en was hiervoor divisiedirecteur Zwitserland. Hij is in de Executive Board als chief operating officer (COO) verantwoordelijk voor de Zwitserse en Duitse Vebego-bedrijven. Mark werkt sinds 2019 bij Vebego en was hiervoor divisiedirecteur in Nederland. Hij is in de Executive Board als COO verantwoordelijk voor de Nederlandse en Belgische bedrijven.

Vebego gaat de komende jaren haar organisatie versterken door van veel kleine bedrijven elf grote bedrijven te maken, met als doel om de impact voor klanten, medewerkers en de maatschappij verder te vergroten. Daarmee wordt in 2021 de indeling in vijf divisies opgeheven en vervalt de rol van divisiedirecteur. Alle bedrijven gaan dan direct rapporteren aan hun COO in de Executive Board.

Ton Goedmakers sr: “Het is goed om op tijd plaats te maken”

Vebego is opgericht in 1943 en heeft zich gaandeweg ontwikkeld tot een internationaal familiebedrijf. In de voorgaande jaren is het bedrijf overgedragen aan de derde generatie Goedmakers die nu aandeelhouder is geworden. Ton Goedmakers (1980) is vanaf 2021 als CEO benoemd en zijn oom Ronald opgevolgd die hem in de directie blijft ondersteunen. Ton Goedmakers sr. is blij met de overgang. ‘In onze familie hebben we de traditie dat we vrij vroeg een stap terug zetten. Mijn vader had de leiding tot zijn 57e. Zelf ben ik op mijn 60e gestopt, na tot mijn 54e de leiding te hebben gehad. Het is goed om op tijd plaats te maken. Het maakt je als bedrijf minder kwetsbaar. Onder grote bomen groeit niet zoveel.’

Nu de derde generatie het stokje heeft overgenomen, wordt de governance van Vebego daarmee in overeenstemming gebracht. Dat gebeurt via een update van het document Vebego & Goed Bestuur . Ton Goedmakers sr: “De zeggenschap bij Vebego was goed geregeld, maar wordt nu aangepast aan de nieuwe situatie. Daarbij blijft het bedrijfsbelang prevaleren boven individuele belangen. De derde generatie staat nu voor een mooie nieuwe uitdaging. Verder professionaliseren en de kracht van het collectief benutten, maar wel met behoud van de ondernemende cultuur die in ons DNA zit. En natuurlijk, opnieuw, het bedrijf mettertijd goed overdragen naar weer een volgende generatie.’