Ultieme relatietest Vebego Airport Services Belgium en Brussels Airport

Brussels Airport wil de passagiersbeleving verbeteren en ziet schoonmaak als een integraal onderdeel hiervan. Vanaf de eerste ontmoeting sloot Vebego aan bij de visie van de luchthaven, zo legt Ine Hox, Head of Passenger Services, uit. De voorbereidingen voor de nieuwe samenwerking met Vebego waren in volle gang toen plots het coronavirus opdook. De luchthaven stond stil, het partnerschap werd meteen flink getoetst. Hoe verliep de opstart van dit grote project en de samenwerking in crisistijden?

Bij Brussels Airport stond schoonmaak de afgelopen 25 jaar vooral in het teken van technische schoonmaak. ‘Schoonmaken werd gezien als een noodzakelijke taak, maar daar bleef het ook bij’, legt Hox uit. ‘We zochten daarom een nieuwe partner die ons kon helpen om ook via schoonmaak het verschil te maken in passagiers- en staffbeleving. Het is voor Brussels Airport cruciaal dat de totale beleving van passagiers, medewerkers en klanten centraal staat gedurende de volledige journey. Het aanbod van Vebego, hun innovaties in schoonmaaktechnieken en expertise van het vak, maar ook hun expliciete waardering voor de schoonmakers sloten aan bij onze ambities als luchthaven.’

Dichte grenzen

Begin 2020 ging de luchthaven de samenwerking met Vebego aan. Een grootschalige transitie die in ‘normale’ omstandigheden al veel tijd en voorbereiding vergt. Daarbovenop kwam de coronacrisis. Brussels Airport stond stil en België sloot haar grenzen. In deze onzekere situatie legden Vebego en Brussels Airport de basis voor een solidair partnership. Hox: ‘De situatie veranderde telkens: lockdown, geen lockdown, wel of geen reisverbod. Voor Vebego was er als nieuwe dienstverlener de uitdaging: hoe krijgen we alle materialen en mensen in België en hoe gaan we om met een situatie die totaal afwijkt van hetgeen vooraf met elkaar was bedacht? Samen moesten we voortdurend van alles afstemmen. Ook in personele zin was het constant opschalen en afschalen. Gelukkig zagen we vanuit Vebego een machine aan professionaliteit en projectmanagement in gang treden. Het team van Vebego zocht alternatieve transportroutes, regelde doorlatingsbewijzen en zorgde ervoor dat de transitie tijdig en soepel is verlopen. We hebben het coronajaar samen doorstaan. Dat geeft mij veel vertrouwen in de samenwerking in de toekomst.’

Handen uit de mouwen

Michel Möller is directeur bij Vebego en eerste aanspreekpunt voor Ine Hox. Zijn ervaringen zijn vergelijkbaar. ‘Het was een enorme opgave om de logistieke puzzel op te lossen. We moesten alle plannen, ambities en doelen bijstellen en focusten daarom op wat wel mogelijk was. Slechts een beperkt aantal werknemers mocht op de luchthaven werken, waardoor we met een klein team de klus moesten klaren. Continu onze dienstverlening aanpassen en bijstellen aan de steeds veranderende situatie. Dat  hebben we  echt samen met Brussels Airport gedaan. Iedereen stak, letterlijk, de handen uit de mouwen. Leden van beide managementteams hebben bijvoorbeeld vrachtwagens vol met materialen, middelen en schoonmaakmachines helpen lossen en verdelen over de luchthaven. Het was een uitzonderlijke situatie die onze samenwerking op de proef stelde, maar meteen ook versterkte’, aldus Möller.

Selfies met nieuwe outfit

De inzet van het transitieteam bleef ook bij anderen niet ongezien. ‘Het schoonmaakteam bedankte me dat er voor Vebego gekozen was’, vertelt Hox. ‘Ze waren dolenthousiast over hun nieuwe materialen en outfits. Er werden meteen allemaal selfies gemaakt. De schoonmakers voelen zich gewaardeerd. Dit draagt direct bij aan de kwaliteit van hun werk en de positievere beleving door passagiers- en stafmedewerkers. We kregen vaak klachten over de properheid van de luchthaven. Die hebben we dit jaar nauwelijks gehad, ook niet in de zomer toen er weer gevlogen werd. Een goed teken, gezien de nadruk op properheid in deze crisis.’

Innoveren dankzij schoonmakers

De waardering voor schoonmaakwerk is cruciaal bij de aanpak Vebego, licht Möller toe. Bij Brussels Airport, maar ook bij iedere andere klant. ‘We hebben de ideeën van onze schoonmaakmedewerkers nodig om te innoveren. Zij staan het dichtst bij hun werk, de passagiers en de medewerkers op de luchthaven. Bij Brussels Airport hebben we ideeën bij elkaar gebracht met onder andere de introductie van dienststarts en het organiseren van workshops met groepen schoonmaakmedewerkers. Ook introduceren we binnenkort een medewerker-innovatieplatform.  Daarbij komt dat het management aanspreekbaar én zichtbaar aanwezig is op de werkvloer. Met kleine stapjes proberen we impact te maken op het werk van schoonmakers in crisistijden met opleidingen, innovaties en participatie. Het geeft veel meer betekenis aan het werk. We krijgen ook terug van onze collega’s dat ze zich gewaardeerd voelen én dat het werk dat zij uitvoeren ook echt bijdraagt aan de verhoging van de passagiers- en staffbeleving op Brussels Airport.’