Diederik Gommers: ‘Schoonmaak is voor ons cruciaal’

Hij is het gezicht van de intensive care in Nederland en was het afgelopen coronajaar veelvuldig te horen en te zien op radio en tv. Maar hij is veel meer dan spreekbuis en OMT-lid. In het dagelijkse leven is Diederik Gommers afdelingshoofd van OK, CSA en dagbehandeling van Erasmus MC. We spreken hem tussen drukke werkzaamheden door over hygiëne, desinfectie en schoonmaak. Voor hem draait alles om teamwork. ‘We moeten het samen doen. Dat geldt voor heel Nederland in de coronacrisis, maar het is net zo hard nodig in mijn ziekenhuis.’

Handhygiëne

Diederik Gommers

We zijn met corona met de neus op de feiten gedrukt. Het gevecht met virussen en infectieziekten zal altijd blijven. Was de aandacht voor hygiëne en desinfectie wellicht iets te veel verslapt? Volgens Gommers is met name handhygiëne terug van weggeweest. ‘De hand is de belangrijkste oorzaak  van transmissie van micro-organismen zoals corona. Daarom moeten we onze handen wassen. Die les hebben we als maatschappij wel opnieuw geleerd. Het feit dat er nu haast geen griep is laat zien dat we infecties al heel behoorlijk kunnen bestrijden als we basale hygiëne in acht nemen.'

Nieuwe IC

Volgens Gommers was de aandacht voor hygiëne bij Erasmus MC ook vóór corona al goed op orde. Zeker ook bij de IC, waar dit extra nauw luistert. ‘Wij hebben sinds 2018 een nieuwe IC, waarbij iedere patiënt een eigen kamer heeft. Sindsdien hebben we een perfecte transmissiereductie en is er geen enkele uitbraak meer geweest. Maar ook dan moesten we flink aanpoten. We gingen destijds in korte tijd van 44 IC-bedden naar 100 bedden. Veel extra patiënten, veel extra werkzaamheden, veel haast. In al die extra kamers moest de hygiëne optimaal zijn.’

Kwaliteit van de zorg

Met de opschaling was er behoefte aan extra schoonmaakdiensten. Hago Zorg levert deze en andere diensten bij Erasmus MC. Om te kunnen voorzien in de extra vraag heeft het Vebego-bedrijf schoonmaakmedewerkers die normaal bij Rotterdam Ahoy werken ingezet bij Erasmus MC. Gommers: ‘Hago Zorg heeft in no-time een groep schoonmakers getraind en ingepland. We hadden dat echt snel en op niveau nodig. Schoonmaak en desinfectie zijn voor ons cruciaal.’ Gommers ziet schoonmakers als onderdeel van het team. ‘Het werk van schoonmakers is onderdeel van onze kwaliteit van zorg. Ik weet hoe belangrijk het contact is tussen verpleegkundigen en schoonmakers. Je moet zeker in een crisissituatie als deze, waarin elke beschikbare kamer telt, op elkaar kunnen vertrouwen.’

Kwestie van kennis

Schoonmaak bij Erasmus MC vraagt om teamwork, maar het is ook een kwestie van kennis, zegt Gommers. ‘Je moet iets weten over hoe micro-organismen worden overgedragen. De afvoer van een wasbak kan er schoon uitzien, maar toch een grote bron van besmetting zijn. Je bent primair bezig met veiligheid, met gezondheid. Dat betekent letten op details. Bijvoorbeeld niet hetzelfde doekje meenemen van patiëntenkamer naar patiëntenkamer.‘ Gommers vermoedt dat de aandacht voor schoonmaak en hygiëne de komende jaren ook buiten de zorg groter wordt. “Als mensen straks weer naar kantoor gaan, wordt het belang van een schone en veilige werkplek een serieus issue. Neem al die flexplekken in kantoren. Daar is meer aandacht nodig voor het gevaar van transmissie.’